Recenze na knihy o výchově

Zjistila jsem, že průběžně potřebuji číst knihy o výchově. Pomáhá mi to vracet se na cestu respektujícího rodičovství. K tomu přidávám citát z jedné z knih uvedených níže:
"...Slyšela jsem to už stokrát, a pořád nejsem schopná si to zažít. Jak často si tuhle myšlenku musím připomínat, abych ji začala používat?"
Dr. Ginott pokrčil rameny: "A jak často musíme ladit housle, aby zůstaly naladěné?"

Doporučeníhodné knihy

Respektovat a být respektován - P. Kopřiva (2008)

Pohodoví rodiče – pohodové děti - I. Jungwirthová (2015)

Aha! Rodičovství - L. Markham (2015)

Aha! Rodičovství – Sourozenci - L. Markham (2017)

Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly - A. Faber (2007)

Výchova bez poražených - T. Gordon (2012)

Uvolněné rodičovství - P. Koucká (2017)

Jak žít a nezbláznit se - L. Pekařová (2006)

Bezpodmínečné rodičovství - A. Kohn (2019)

Klidné spaní a ukládání - E. Pantley (2012) Hlavní téma knihy je sice jiné, ale s výchovou také souvisí, a proto sem tuto knihu zařazuji.

Klub nerozbitných dětí - S. Kubíková (2018)

Nejsou stejné - Š. Miková (2018)

Vychováváme děti a rosteme s nimi - N. Aldort (2010)

Dítě na vlastní pohon - W. Stixrud (2019)

Sourozenci bez rivality - A. Faber (2009)

Vědomý rodič - Jak transformovat sebe sama a podporovat své děti - S. Tsabary (2018)

Zkoušeli jsme všechno! Respektující a klidné výchovné postupy - I. Filliozat (2015) 

Mýty ve vzdělávání (o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat) - J. Nováčková (2001) Kniha především o školství, ale také o výchově

 

Co můžete minout

Vlastně spoustu knížek stojí za to si přečíst. I kdyby si z nich člověk odnesl třeba jen jediný tip anebo si řekl "tak takhle to dělat opravdu nechci". Ale všechno přečíst nejde a je lepší dát přednost tomu přínosnějšímu, proto vznikla i kategorie "Co můžete minout".

Malý tyran - J. Prekopová (2009)

Koncept kontinua - J. Liedloff (2007)

Jak vychovat děti a nepřijít o rozum - K. Leman (2011)

Chytrá výchova - L. J. Koenig (2004)

Odvážný rodič - K. Pozatek (2016)

Kéž by to naši četli - P. Perry (2020)

Jsi tam, brácho? - M. Herman (2019)

Pohodové rodičovství - M. Studnička (2021)

Maminko, nekřič! - J. Mik (2020)

Maličkosti, na které byste při výchově dětí neměli zapomínat - J. Halda (2020)

Dokonalý rodič neexistuje - I. Filliozat (2011) 

Svoboda a hranice, láska a respekt - R. Wild (2010)

Sebeúcta u dětí - H.P. Röhr (2018)

Po dobrém, nebo po zlém - Z. Matějček (2007)

 


Jak žít a nezbláznit se - L. Pekařová

Na doporučení jsem si přečetla tuto knížku o výchově a přestože mi některé rady přijdou tak trochu sci-fi, celkově mě kniha hodně oslovila.
Autorka píše naprosto jednoduše a srozumitelně, text prokládá krátkými příklady z praxe, nevypisuje zdlouhavou teorii, dává praktické rady a jde k jádru věci. Vyhovovalo mi, že se kniha skládá z krátkých kapitol a že autorka píše opravdu otevřeně a nebere si servítky.

"Pokud nestíháme odchod do práce, budíme dítě o hodinu dřív a večer se jde dřív spát. Vstávat dřív a mít spoustu času na odchod z domova, to je výchova. Chránit dítě delším spánkem a ráno hartusit, to je neurotizace. Dávat lásku znamená zajistit pohodu. Rychle nakrmit předškoláka, ustrojit ho a vystavit našemu tempu je jenom pohodlné. Chtěli jsme dítě, tak musíme umět i ztratit část pohodlí."

 

Respektovat a být respektován - P. Kopřiva

Výborná kniha s řadou praktických příkladů. Umožní uvědomit si důsledky ne/správné výchovy. Kniha zanechá velmi silný dojem, ale pokud nezačnete ihned aplikovat rady a nebudete se k ní opakovaně vracet, bude to dojem sice silný, ale jednorázový a zapadne pod vrstvou každodenních povinností.
Principy popsané v knize mi připomínají principy Nevýchovy, ke které jsem se dostala o něco později.

 

Pohodoví rodiče – pohodové děti - I. Jungwirthová

Velice rozumná knížka. Autorka nepropaguje ve výchově žádné extrémy, naopak doporučuje "uměřenost". V kapitolách podle věku popisuje, co je v dané době pro dítě aktuální a doporučuje, jak k dítěti přistupovat. Text prokládá různými příklady a příhodami z praxe. Někdy mi autorčiny názory přišly zbytečně striktní, ale jak už jsem psala, nejde o žádné extrémy. Rozumná a aplikovatelná doporučení rozhodně převládala. Celkově je kniha pozitivně laděná.

 

Aha! Rodičovství - L. Markham

V průběhu přibližně první poloviny knihy jsem si říkala hm hm hm, nic extra objevného. Také mi tochu vadil příliš sebevědomý styl psaní a obraty jako "podle nejnovějších výzkumů...", "mnohé studie dokazují, že...", přičemž v celé knize není jediný odkaz na konkrétní výzkum nebo studii. Pravda, občas autorka zmíní autora a příp. místo provedení studie. Ale když už to chtěla podat vědečtěji, měla by myslím uvést alespoň na konci kapitoly nebo knihy relevantní odkazy. Také mi přišlo, že podrobné popisy částí mozku a jejich funkcí sice mohou působit vědecky a zvýšit věrohodnost napsaného, ale jsou v knize s ohledem na její zaměření popsané zbytečně až do takové podrobnosti.
Ve druhé polovině knihy potom přišlo příjemné překvapení, kniha pro mě byla mnohem zajímavější a čtivější. Začalo to tématem tresty. Proč jsou tresty nevhodné, to se dočteme i jinde. Proč vlastně mají rodiče tendenci trestat, to bylo velmi zajímavé, moc pěkná reflexe. A nakonec to hlavní, jak to dělat jinak.
Autorka nabízí nepřeberné množství nejrůznějších tipů a konkrétních příkladů včetně příkladů her na prohloubení vztahu s dětmi. Doporučuje udělat si pořádek sám se sebou a svými emocemi, doporučuje najít si s dítětem tzv. speciální čas jen pro sebe a doporučuje dítě láskyplně vést, nikoli ovládat. Svá doporučení prokládá popisem příčin, důsledků a již zmiňovaných příkladů a tipů, jak na to.
Kniha pomůže uvědomit si, že dítě je dítě, musí se naučit zvládat s naší pomocí své vlastní emoce a potřebuje především naši lásku, trpělivost a podporu.
Rozhodně doporučuji k přečtení a zamyšlení.

 

Aha! Rodičovství – Sourozenci - L. Markham

Po přečtení knihy Aha rodičovství jsem se rozhodla určitě přečíst i tohle pokračování. V knize je nespočet výborných tipů, jak podpořit hezký vztah mezi sourozenci. Jak před narozením sourozence, tak později v různém věku. Těch tipů je tolik, že i sama autorka píše, že není cílem vyzkoušet všechny, spíše si jich pár vybrat a ty zkusit aplikovat.
Na druhou stranu, některé nápady mi moc nesedly. Nedovedu si představit, že si každý večer připíjíme na úspěchy každého člena rodiny (a třeba i úspěchy typu "Hanička dnes sama tlačila nákupní vozík") nebo říkat batoleti a miminku "Vidíš, Jiřík si od tebe vzal hračku. Jste opravdu skvělý tým!"
Knížka se mi nelíbila tolik jako ta předchozí. Možná je to tím, že zde je více patrný rozdíl mezi českým a americkým rodičem. 


Výchova bez poražených - T. Gordon

Čtivě napsaná kniha o tom, jak dobře vycházet s dětmi. Pravda, mohla by být trochu kratší, ale zrovna tady to moc nevadí, přečíst si totéž víckrát.
Autor popisuje metody aktivního naslouchání, JÁ-sdělení a efektivní způsob řešení sporů, díky kterému jsou všichni zúčastnění s řešením spokojení a nikdo není "poražen". Na řešení problému se podílejí nejen rodiče, ale i děti, a tím se učí lepší schopnosti problémy řešit, brát ohledy na rodiče a mají pak větší snahu dohodu dodržet (než kdyby jim bylo řešení vnuceno).
Autor doporučuje nepřikazovat, nepoučovat, nenutit řešení, nemoralizovat, neshazovat, nenadávat, netrestat, neodměňovat, nesoudit. Věnuje pár kapitol autoritativnímu (ale i liberálnímu) přístupu k výchově a hlavně jeho důsledkům.
Kniha umožní sebereflexi a ukazuje jinou cestu, než jakou asi většina rodičů vykročila. Na konci knihy je krátká praktická část.
Jak už to bývá, s některými názory autora se neztotožňuji, ale rozhodně tuto knihu řadím mezi doporučeníhodné, a to hlavně pro autoritativní typy rodičů.

 

Uvolněné rodičovství - P. Koucká

Autorka např. doporučuje trávit s dětmi čas klidně jen obyčejnými aktivitami jako je nákup nebo procházka, namísto objíždění atrakcí (čímž se rodiče někdy snaží dětem vynahradit to, že na ně nemají dostatek času kvůli svému pracovnímu vytížení).
Dále např. píše, že když rodiče chtějí dělat všechno perfektně (takže pak navštěvují už s kojenci nejrůznější kroužky - plavání, angličtina, hudební nástroje, cvičení ad.), vede to často k únavě, frustraci a nadělá to více škody než užitku. Všechno se to dnes považuje za "normální" a rodiče se mohou cítit pod tlakem, pokud nebudou své dítě takto také rozvíjet a třeba navštěvovat zmiňované kroužky.
Autorka se snaží předat hlavně jednu myšlenku, která se promítá i do názvu knihy: uvolněme se. Dělejme věci v pohodě, nesnažme se o dokonalost, najděme si na sebe čas.
Celkově mi kniha přijde docela rozumná. Už jsem ale několik knih o výchově četla a tato mi nic zásadního nového nepřinesla. I když bych jiné tituly doporučila spíše než tento, pořád jde o doporučeníhodnou knihu.


Bezpodmínečné rodičovství - A. Kohn

Autor se v první polovině knihy věnuje tomu "jak to nedělat a proč". Podrobně a s odkazy na studie popisuje, proč nefungují odměny a tresty a jaké mají dlouhodobé důsledky. Ve druhé polovině knihy pak předkládá obecné rady, jak to dělat jinak. Nedává konkrétní návody krok za krokem, ostatně to ve výchově ani nejde, ale popisuje respektující přístup - snažit se dávat najevo bezpodmínečnou lásku, dávat dítěti možnost podílet se na rozhodování a řešení problémů, dívat se na situaci z pohledu dítěte. V kapitole o pohledu dítěte se autor věnuje také tématu morálky a jak ji dětem předat. Mezi další tipy a rady patří nespěchat, méně mluvit a více se ptát, přehodnocovat své požadavky ad.
V knize je kolem 200 citací, mnohdy s komentáři. Sice se mi líbí, když autor dává odkazy na zdroje, ale v případě této knihy to už na mě působilo přehnaně.
Celkově mi kniha přišla zajímavá, inspirativní, ale asi mi úplně nesedl styl, jakým je napsaná. Ani překlad tomu moc nepomohl, protože některé věty působí dost kostrbatě.
Každopádně zase další střípek do mozaiky respektujícího rodičovství.

 

Klidné spaní a ukládání - E. Pantley

Laskavá knížka o tom, jak pomoci dítěti usínat samo, aniž byste použili metodu "nechat vyplakat". Zaměřuje se na děti od narození do věku dvou let, rady jsou rozděleny podle věku do a od čtyř měsíců.
Autorka nabízí nejrůznější tipy - usínací slovo nebo věta, ukolébavka, večerní rituál, plyšová hračka, rady ohledně denního spánku, naučit se rozlišovat "spací zvuky" od těch, kdy se dítě opravdu probouzí a potřebuje vás, rozlišovat znaky únavy ad. V principu jde o to, vytvořit postupně nové asociace s usínáním, než na jaké je dítě doposud zvyklé a kvůli kterým se pořádně nevyspíte, např. uspávání houpáním, nošením, kojením. Miminko to prý totiž bere tak, že přesně a jedině tohle k usnutí potřebuje, jinak neusne - ale vy ho právě pomalu naučíte, že usínat může i jinak. Autorka upozorňuje, že změny nelze čekat z noci na noc, spíš v řádu týdnů.
Knížka obsahuje zajímavou kapitolu o dětském spánku, v čem se liší spánek dětí od spánku dospělých a jak se dítěti postupně spánek vyvíjí a mění. Autorka také zmiňuje věci, které mohou v usnutí nebo spánku bránit (např. růst zubů, nachlazení, separační úzkost) a jak dítěti v těchto situacích pomoct. Ještě stojí za zmínku, že knížka je vhodná jak pro rodiče, jejichž dítě spí v postýlce, tak pro rodiče, kteří spí společně s dítětem. Stejně tak pro kojící i nekojící matky. Krátká kapitola na konci obsahuje pár užitečných rad pro zlepšení spánku rodičů.
To, co mi na knize vůbec nesedlo, je styl, jakým je napsaná. Je to vlastně návod na vytvoření plánu, co a kdy budete dělat, obsahuje formuláře (spoustu formulářů) a tabulky k vyplnění, zpětné kontroly a vyhodnocování, jak vám to jde. Knížka by šla zkrátit na čtvrtinu.
Knihu ale i přesto doporučuji všem, kteří se chtějí trochu líp vyspat, nechtějí nechat dítě vyplakat a jsou ochotní a schopní být trpěliví. Čiší z ní laskavost a pozitivní pohled. Obsahuje opravdu mnoho tipů a věřím, že každý si najde to, co vyhovuje právě jeho situaci. 

 

Klub nerozbitných dětí - S. Kubíková 

Autorka se v jednotlivých kapitolách postupně věnuje různým tématům, na které je podle ní potřeba u dětí dbát. Nejvíce mě zaujala kapitola o technologiích, která byla hlavní důvod, proč jsem knihu vzala do ruky. Autorka popisuje negativní vliv technologií (tj. počítač, tablet, mobil, televize, internet, počítačové hry, sociální sítě apod.) na děti a dává tipy, jak se závislosti dětí na technologiích vyhnout. Podle mého názoru to vystihla velice dobře a také dobře popsala (a to nejen v této kapitole) současnou dobu a její trendy.
Místy mi názory autorky přišly zbytečně extrémní a nekonzistentní, např. v jedné kapitole by dětem sebrala všechny hračky kromě jedné a nechala je nerušeně si hrát a v další kapitole by děti zavalila knihami, aby neměly šanci se jim vyhnout, a četla by jim nejlépe i během hraní. Také mi úplně nesedly všudypřítomné vtípky. Bylo jich celkově tolik, že to na mě při čtení působilo rušivě.
Kniha je psaná srozumitelně (škoda akorát těch překlepů) a je přehledně členěná. Na konci každé kapitoly je tematický rozhovor s odborníkem.
Některé kapitoly jsou spíše přehledové, např. o hranicích - principy respektujícího rodičovství a výchovy bez trestů a odměn jsou shrnuté jen tak letem světem. Ale vzhledem k rozsahu knihy a kapitol to ani vyčerpávajícím způsobem podat nejde.
V závěrečné kapitole o charakteru doporučuje autorka vést děti mj. k vděčnosti a střídmosti v požitcích.
Celkově knihu doporučuji, přijde mi hodně aktuální a hodně ne-mainstreamová. 

"Tablety a mobily mají na lidský mozek ty samé účinky jako kokain - aktivují mozkové centrum potěšení, vyplavují abnormální dávky dopaminu a způsobují závislost."

"Více než nejroztomilejší a nejšikovnější hračka se dětem do budoucnosti bude hodit schopnost tvořit si odstup od přehnaného materialismu." 

 

Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly - A. Faber

Výborná kniha o komunikaci (především s dětmi, ale nejen s nimi). Označení "světový bestseller" mě vůbec nepřekvapuje.
Velmi mi připomněla knihu Výchova bez poražených. Kniha Jak mluvit... nemá tak široký záběr, ale zato se mnohem podrobněji věnuje tématu komunikace. Je přehledně členěná, pro srozumitelnost doplněná krátkými komiksy a shrnutím na konci kapitol. Obsahuje také u každé kapitoly část s otázkami rodičů, které zazněly hlavně na seminářích pořádaných autorkami.
Kniha se věnuje tomu, jak uznat pocity dítěte, jak motivovat ke spolupráci, jak dítě pokárat, ale netrestat, jak podpořit samostatnost atd. Ke každému tématu nabízí různé metody s uvedením konkrétních příkladů. Je to vlastně příručka, která učí mluvit ohleduplněji, citlivěji a s respektem. Jak vyjádřit vztek, aniž bychom ublížili. Jak stanovit hranice a zůstat laskavý a vstřícný. A mnoho dalšího. Knihu doporučuji každému, kdo tohle neumí přirozeně sám od sebe a chce se to naučit. 

 

Nejsou stejné. Jak díky Teorii typů porozumět dětem i sami sobě - Š. Miková

Nejdřív se mi nepodařilo žádný typ určit, svůj, dítěte ani nikoho jiného. Až potom podle lépe popsaného postupu v knize Ani mámy nejsou stejné se mi podařilo určit svůj typ. A díky této druhé knize jsem tomu i celkově víc porozuměla a potom jsem se vrátila ke knize Nejsou stejné.
První část pro mě byla těžko srozumitelná, asi mi nesedl způsob výkladu. Hlavně kapitola o tom, jak určit svůj typ, mi přijde jako ta nejméně srozumitelná kapitola z celé knihy. Opakovaně jsem se ztrácela v dominantních, sekundárních, tandemových a překompenzovaných funkcích.
Druhá část je čtivější, věnuje se podrobně popisu jednotlivých typů v předškolním věku, v mladším školním věku, v dospívání. A jak podpořit dítě konkrétního typu v učení, co potřebuje a co naopak mu bere energii nebo jaké povolání by mu mohlo vyhovovat.
Ale ono je vlastně jedno, jaký je kdo typ. Ostatně autorka sama píše, že se v průběhu času typ může projevovat různě, že ve stresu/pubertě člověk reaguje "netypově" atd. Největší přínos knihy vidím v tom, že krásně ukazuje, že lidé nejsou stejní a že co vyhovuje jednomu, to nemusí vyhovovat druhému. Vede to k lepšímu pochopení a hlavně přijmutí odlišnosti ostatních. 


Vychováváme děti a rosteme s nimi - N. Aldort

Kniha se hodně zaměřuje na rodiče. Vyzývá je k tomu, aby analyzovali svoje myšlenky, které jim v situacích s dětmi automaticky naskakují (jako např. v tomto věku už by přece ne/mělo dělat to a to, nikdy se to nenaučí, co když mě nebude poslouchat, co si o mně/něm pomyslí ostatní, nebude mě využívat? apod.).
Autorka popisuje emocionální potřeby dětí a jak je naplnit, konkrétně lásku, svobodu sebevyjádření, samostatnost a moc, emocionální bezpečí, sebevědomí. Každé potřebě věnuje jednu kapitolu. Celá kniha se dá shrnout jako buďte bezpodmínečně milující, laskaví a chovejte se k dítěti tak, jako byste se chovali k dospělému, kterého si vážíte.
Praktické příklady i překlad jsou poněkud kostrbaté. Ale celkově knížku určitě doporučuji. Nečekejte až tak moc konkrétní rady, jde spíš o směr nebo ideál. Nutí k zamyšlení, sebereflexi a motivuje ke změně přístupu.

Namátkově pár citátů:

"Rozlité mléko není výzva ke kritice, ale k pomoci s utíráním." 
 
"Vzdor vyplývá z bezmoci."
 
"Mnohokrát denně dáváme dětem signál: Nejsi tak důležitý jako něco jiného (telefonní hovor, návštěva, večeře atd.), jsi úplně dole na mém seznamu priorit." 
 

Dítě na vlastní pohon - W. Stixrud

Kniha je vhodná spíš pro rodiče starších dětí a teenagerů. Hlavní myšlenka je v tom, že máme dětem předávat zodpovědnost a nechat je rozhodovat ve věcech, ve kterých na to už stačí (tj. jsou schopné vyslechnout pro a proti a zhodnotit to) - i když se rodičům kontroly vzdává těžko, rozhodnutí potomka se jim nelíbí nebo si myslí, že nejlepší by pro něj bylo něco jiného. Autoři nabádají k principu být konzultantem místo být šéfem.
Dále radí, jak nebojovat u domácích úkolů (hlavně konzultujte, nešéfujte), upozorňují na důležitost spánku, doporučují nechávat odpočinout hlavu (denní snění, meditace), věnují se nástrahám technologií (začněte u sebe, snažte se pochopit nová sociální pravidla, podporujte pobyt v přírodě, místo peskování raději informujte atd.), vnitřní motivaci (nastavení mysli, autonomie, kompetence, sociální začlenění, úroveň dopaminu, prožívání stavu flow), systému školy a výuky, přístupu k dětem s poruchami učení, ADHD a autismem, zvládání testů ad. V každé kapitole je bohatě odkazů na zdroje a nejčastější otázky rodičů k danému tématu.
Jde sice o americkou knihu, nicméně gró zůstává použitelné určitě i u nás. Četla jsem ale také výrazně lepší knihy na téma výchova, takže dávám jen tři hvězdičky.

"Myslete na to, jak vašim dětem s vámi je. Jak chcete, aby se cítily?"


Sourozenci bez rivality - A. Faber

Po přečtení skvělé knížky Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly jsem chtěla určitě přečíst i "pokračování" Sourozenci bez rivality. Kniha nezklamala. Spousta tipů, jak podpořit dobrý vztah mezi sourozenci: místo popření negativních pocitů je připouštět, nechat dítě tyto pocity nakreslit nebo napsat, děti nesrovnávat, nepřisuzovat jim role, nevěnovat pozornost agresorovi, ale poraněnému, nechat řešení sporu na dětech, zamezit fyzickému ubližování (děti od sebe oddělit), složité opakující se problémy řešit společně s dětmi (nechat je vyjádřit se, sepsat návrhy řešení - toto je podrobně popsáno např. v knize Výchova bez poražených). Autorky dál doporučují, aby každý rodič s každým dítětem trávil pravidelně čas zvlášť (a v tomto čase nemluvil o ostatních sourozencích), nebát se vyrážet na výlety občas odděleně místo všichni společně atd.
V knize je řada příběhů, příkladů dialogů, četlo se to velmi dobře. Nicméně Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly považuji za přínosnější a zdařilejší.

 

Vědomý rodič - Jak transformovat sebe sama a podporovat své děti - S. Tsabary

Od knihy jsem neměla žádné očekávání, o to větší přišlo překvapení. Není to vlastně kniha o výchově, je to kniha o bytí rodičem resp. o bytí vědomým člověkem. První cca dvě třetiny knihy mi přišly výrazně lepší než závěr. Autorka se často opakuje, např. "Jak můžete naučit děti respektu, když nerespektujete sami sebe? Jak můžete děti naučit sebeúctě, když nemáte úctu sami k sobě?" apod.
Autorka doporučuje zahodit očekávání a plány pro své děti, nechat je být a nechat je rozhodovat v tom, na co stačí. Velmi podobné rady (včetně tématu emočních zranění) se dočteme např. v knize Kéž by to naši četli, akorát každá z autorek to popisuje jinými slovy. Rovněž kniha Dítě na vlastní pohon vlastně radí něco dost podobného a v ní to autoři pojali vědečtěji s odkazy na studie.
Autorka Vědomého rodiče na to jde přes osvobození od posuzování, hodnocení, analyzování, od svého ega (popisuje ego vnější image, ego dokonalosti, ego lpící na společenském postavení, ego, které lpí na konformnosti a přizpůsobivosti, ego lpící na udržení kontroly nad druhými), přes emoční zranění, posazení se se svými emocemi, přijetí reality místo snahy o její změnu, přes důvěru v život, ve štěstí právě teď a ne "až...". Klade důraz na to, že je potřeba na děti (a vlastně nejen na ně) reagovat ne ze svého ega a nahromaděných emočních zranění (která si často neseme ze svého dětství), ale vědomě, bděle, přítomně, adekvátně dané situaci.
Říká, že vše záleží na tom, jak si danou skutečnost interpretujeme. A také že pokud se rodiče zaměřují při svém přístupu k přítomnosti na to, co jim chybí, co nemají a postrádají, začnou to jejich děti kopírovat a nahlížet na svět očima nedostatku.
S dětmi doporučuje zavést hlavní a pružná pravidla, podporovat v dětech autenticitu (vnitřní bytí) a sebeovládání (vycházení s druhými lidmi), aby si mohly osvojit schopnost vědomého jednání. Těšit se z krásy obyčejnosti svého dítěte, zaměřovat se na proces, nikoli na výsledek. Vyjadřovat vděčnost. A rozvíjet rodičovské umění vyjednávání a umění odevzdání se.
Zlobení zrcadlí nenaplněné emoční potřeby dítěte - tj. je nutné přijmout svůj podíl na chování svého dítěte. Obecně autorka odmítá tresty a doporučuje místo trestů poukazovat na to, kdy se dítě chová žádoucím způsobem. Najít v tom, co udělalo špatně, aspoň špetku toho, co udělalo dobře. A doplňuje to otázkou: "Věříte tomu, že vaše dítě potřebuje být motivováno tím, co je v něm dobré, anebo má být spíše motivováno trestáním?" Nicméně v závěru knihy některé tresty zmiňuje (postavení do kouta, domácí vězení, odebrání oblíbené hračky nebo činnosti). To mi sice osobně moc nesedlo, ale v kontextu se to dá chápat asi tak, že reakci na dítě je potřeba přizpůsobit svému i jeho temperamentu a osobnosti. Takže jinak budeme jednat s poddajnými dětmi a jinak s rozhodnými, energickými a tvrdohlavými. Mimochodem proto jsou vlastně jakékoli konkrétní výchovné rady liché.
Knihu považuji za přínosnou a inspirativní. Je to mix východní filozofie a západního myšlení. Určitě nemusí sednout každému. Jak už jsem psala, autorka se až moc často opakuje (i když uznávám, může to být záměr) a závěr mi přišel slabší, takže nedávám plný počet hvězdiček.

Několik náhodně vybraných citátů:

"...naše děti nepotřebují naše představy, očekávání ani naši nadvládu či kontrolu, ale jediné, co opravdu potřebují, je to, abychom na ně byli vyladění celou svou pozorností a byli jsme s nimi plně přítomní."

"Změny v chování dětí vycházejí ze změny ve vztahu s jejich rodiči a jsou jejím důsledkem."

"...často projevujeme svým dětem souhlas a ocenění za jejich činy, nikoli za jejich pouhé bytí. Oslavovat a oceňovat bytí svých dětí znamená dovolit jim existovat bez našich svazujících očekávání. Znamená to těšit se z jejich existence, aniž by tyto musely udělat jedinou věc, cokoli dokázat nebo dosáhnout jakéhokoli cíle."

"Žijeme jen velmi málo v přítomnosti a nemáme čas na vychutnání si neobyčejnosti našeho obyčejného života."

"... je nezbytné přijmout své děti takové, jaké jsou." (a k tomu doplním název jedné z podkapitol: Své dítě dokážeme přijmout pouze do takové míry, do jaké přijímáme sami sebe)

"Lpění našeho ega maskuje naše strachy..."

"Prostřednictvím svých dětí můžeme podobně jako v divadle přihlížet celému představení svých vlastních nezralých projevů, a to ve chvílích, kdy v nás naše děti vyvolávají intezivní emoce..." (a k tomu dodává, že děti ty pocity nevyvolávají, pouze probouzejí nezpracované emoční problémy našeho dětství. Ale my je za své vlastní intenzivní emoční reakce obviňujeme.)

"Kdybychom se přestali pouštět do typických bitev "buď já anebo ty" a namísto toho jsme si řekli: "Všichni okolo mě jsou mým zrcadlem", reagovali bychom na náročné situace úplně jinak. Tradiční dynamika "rodič versus dítě" by ustoupila do pozadí a namísto ní bychom si uvědomili, že naše děti jsou často moudřejší než my a dokáží napomáhat našemu duchovnímu vývoji stejně účinně, jako my napomáháme jejich vývoji."

"Výchova nemůže být založena na přístupu "Už jsem řekl, a hotovo"". 

 

Zkoušeli jsme všechno! Respektující a klidné výchovné postupy - I. Filliozat

Jednoduché, srozumitelné, respektující, s milými ilustracemi. Obrázky popisují různé situace a vhodnou vs. nevhodnou reakci rodiče. Např. dítě stojí u výlohy, ukazuje a říká "chci", odporuje, říká sprostá slova, chce všechno a hned, dělá přesně to, co jste právě zakázali, a při tom se vám dívá do očí, má strach z nových situací, stydí se, lže, trvá mu hodiny, než se obleče, stříhá kdekoli a cokoli, nechce nic půjčovat a další a další. 
Průběžně se v knize popisuje podle věku (až do cca 5 let), co v daném období dítěti jeho mozek (ne)umožňuje zvládnout, jak (ne)zvládá volbu z možností, jak se (ne)dokáže ovládnout, jak (ne)chápe abstrakci např. ohledně pravidel ad. V knize je spousta tipů pro láskyplnější komunikaci s dětmi. 
Závěrem se věnuje tomu, jak nastavit hranice bez trestání. Sice by se našlo pár věcí, které bych knize vytkla, ale jako celek mi přijde velmi zdařilá. Obzvláště vhodná je pro rodiče, kteří si myslí, že to dítě dělá všechno naschvál, že testuje hranice, provokuje, manipuluje, hraje divadýlko apod. 
 
"Když dáváte dítěti informace spíše než rozkazy, mobilizujete jeho frontální mozek. A to má dvojí výhodu: Bude se cítit jako aktér situace a tím pádem nebude mít potřebu se proti tomu stavět. A vybuduje si tak svou inteligenci a svůj autonomní způsob rozhodování."
 
"Strach a hanba vyvolané potrestáním tlumí vyšší mozkové funkce, což má dopad na intelektuální výkon, emoční život a socializaci dítěte."

Mýty ve vzdělávání (o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat) - J. Nováčková 
 
Publikace je souborem článků, které autorka psala v letech 1998-1999. Teď máme rok 2023 a nutno konstatovat, že v tradičním školství se toho od té doby změnilo jen málo. Nejspíš proto, že mýty o vzdělávání jsou hluboce zakořeněné a - jak autorka na začátku knihy uvádí - výchova dětí a jejich vzdělávání jsou oblastmi, kam poznání proniká velmi obtížně.
Autorka se věnuje přetrvávajícím mýtům ve vzdělávání a postupně se k nim v jednotlivých článcích vyjadřuje. Chtělo by to podle mě více citací a občas jsem se neztotožňovala se závěry či argumentací, ale celkově moc doporučuji k přečtení.

Některé ze zmiňovaných mýtů:
Děti nemohou ve škole dělat jen to, co je baví.
Známka je pro dítě odměnou, jako je mzda odměnou za práci dospělého.
Všechny děti se musí učit totéž.
Hlavní je, aby učitel uměl dobře vyložit látku a udržel si ve třídě disciplínu.
Díte se musí naučit poslouchat.
Odpovědnosti dítě naučíme tím, že jsme důslední a neustále je kontrolujeme.
Odměny a tresty jsou důležitými prostředky výchovy a vzdělávání.
Škola musí představovat pro dítě určitý stres: připravuje je tak nejlépe na život, kde také bude muset čelit stresu.
Ve škole by šlo ledacos změnit, kdyby bylo méně dětí ve třídách.

"Děti ve škole nepotřebují zábavu a hru, jak se často mylně chápou alternativní přístupy: klíčem ke kvalitnímu učení je zejména smysluplnost, přiměřenost učiva a metod věku, vlastní aktivita dětí, spolupráce a pohoda."

"Známkováním bereme učení jeho vlastní smysl, tj. vědomé, z vnitřní potřeby motivované osvojování informací a dovedností. Učení se tak degraduje na prostředek ke sběru dobrých známek či vyhnutí se známkám špatným."

"Ačkoliv učitel by měl být především autoritou ve smyslu vyzrálé osobnosti, jeho působení ve třídě je především mocenské. Tradiční škola je na moci učitele přímo založená."

K tématu zodpovědnost vs. poslušnost: "Dohlížením na plnění zadaných úkolů, k nimž se dítě nemá právo jakkoli vyjádřit, vychováváme především poslušnost. Platí to v rodině i ve škole."

"Tresty a odměny jsou pouhou náhražkou tam, kde selháváme ve vytvoření podmínek pro fungování vnitřní motivace. Mnoho lidí si však přesto nedovede vzdělávání i výchovu bez trestů, odměn a pochval představit. Většina učitelů i rodičů stále věří v jejich pozitivní funkci.
Není sporu o tom, že odměny a tresty přimějí člověka, aby něco udělal či neudělal. To nelze popřít. Mýtem je však víra v jejich dlouhodobý pozitivní účinek."

"K zákonitostem odměn patří, že ubíjejí původní vnitřní motivaci a vytvářejí závislost na vnější motivaci."

"Jádrem učitelské profese je vytvářet ty nejlepší podmínky pro to, aby se děti mohly, chtěly a uměly učit."

"Pro dobrý psychický vývoj dítěte je důležité přijetí sebe sama jako dobrého hodnotného člověka. Jestliže začne dítě podmiňovat svou hodnotu důkazem, že jsem lepší než druzí, představuje to pro něho velké riziko. Jeho hodnota jako by spočívala mimo něj, závisí na kvalitách někoho jiného."

 

Osvobození rodiče, osvobozené děti - A. Faber 
 
Kniha se věnuje emocím, způsobu chválení, samostatnosti, rolím přisuzovaným dětem, rodičovskému vzteku a pocitu viny a mnohému dalšímu. Psaná z pohledu matky, která se nový způsob komunikace učí na semináři a vše pak zkouší doma. Takže se najde také spousta popisů nezdarů a začínání od znova - autorky nejsou žádné supermatky, ale normální chybující lidé. Laskavá, milá, nadčasová kniha.

"My jsme dělníci. Naší prací je vychovávat děti. Naše cihly jsou našimi reakcemi. Naší katedrálou je realizace lidskosti v dítěti v plné své míře."

"...Slyšela jsem to už stokrát, a pořád nejsem schopná si to zažít. Jak často si tuhle myšlenku musím připomínat, abych ji začala používat?"
Dr. Ginott pokrčil rameny: "A jak často musíme ladit housle, aby zůstaly naladěné?"
 
 

Malý tyran - J. Prekopová

V knize je několik podle mého názoru dobrých myšlenek, např. metoda pevného objetí nebo důležitost vzoru. Ano, tisickrát omíláno, že rodiče mají jít vzorem, ale tady je to napsáno opravdu dobře. Také souhlasím s tím, že je potřeba, aby se dítě postupně přizpůsobovalo a nebylo mu vždy ve všem hned a na 100% vyhověno (výjimkou jsou děti do cca 6 měsíců, kterým má být vyhovováno bezvýhradně). Podle mě ale vůbec nelze s takovou jistotou tvrdit, že pokud rodiče dítěti vždy vyhoví, přeroste jim přes hlavu, vyhodnotí je jako slabochy a získá pocit, že musí ono vést rodiče, když nevedou oni jeho a nevytyčují mu hranice.
Souhlasím spíše s jinými koncepty výchovy, které říkají, že hranice rodiče vytyčovat mají a musí, ale že to lze dělat i jinou cestou než cestou zakazování a nevyhovování dítěti.
Autorka hodně vycházela ze zkušeností s problémovými resp. psychicky nemocnými dětmi a u těchto je nejspíše potřeba zaujímat jiné, speciální postoje.
Kniha je psaná odbornějším způsobem, ale nemyslím, že by to bránilo jejímu přečtení a pochopení i nevědeckou komunitou (soudím podle sebe). Nicméně si myslím, že pro běžné rodiče běžných dětí není nutné tuto knihu číst, pouze je podpoří v autoritativním stylu výchovy.

 

Koncept kontinua - J. Liedloff

Nepochybuji o tom, že je pro miminka nesmírně důležité být co nejvíce fyzicky u maminky. Ale autorčin názor, že když dítě v tak těsné blízkosti matky není, že to má za následek věci jako je touha po dobývání horských vrcholů, touha po majetku, drogová závislost aj. - obávám se, že takto přímočaře a jednoduše to na světě nefunguje.
Zajímavé byly autorčiny popisy žití indiánského kmene. Třeba jejich vztah k práci nebo to, jak jsou děti vychovávány v širším okruhu a nejen výhradně rodiči.
Některé věty v knize nedávaly úplně smysl, možná to bylo českým překladem.
Knihu bych doporučila především těm maminkám, které jsou nahlodané názory "staré školy" - tím myslím názory typu "Když ho budete tak moc nosit, tak ho rozmazlíte! No a pak to bude vyžadovat pořád!" apod. Díky knize dojde k uvědomění, že je potřeba dát dítěti maximum fyzické přítomnosti - čím více kontaktu, tím lépe.

 

Jak vychovat děti a nepřijít o rozum - K. Leman

Kniha byla zajímavá, ale později jsem našla jiný koncept výchovy, který mi sedí mnohem více. Zpětně knihu hodnotím tak, že to může být dobrá zastávka na cestě k hledání ideálu.

 

Chytrá výchova - L. J. Koenig 

Princip tzv. chytré výchovy spočívá v tom, že stanovíte pravidla (nejlépe písemně) a zaznamenáváte jejich nedodržení. Nejdříve se nic neděje, ale po několika nedodrženích dítěti odebere jednu oblíbenou činnost, pak při následujícím nedodržení některého z pravidel zakážete další oblíbenou činnost atd. U starších dětí tyto zákazy platí do konce týdne, u mladších do konce dne.
Já bych to tedy nenazývala "chytrá výchova", ale spíše "motivace trestem". Autor si chválí, jak tato metoda skvěle funguje a že jde najednou vše bez křiku a nervů.
Zajímavé je, že ohledně odměn autor píše, že by měly být spontánní a nikoli plánované (typu „jestli tohle uděláš, tak za to dostaneš čokoládu“). Ale jak už jsem psala, plánované tresty mu přijdou naprosto v pořádku (typu „jestli tohle ne/uděláš, nebudeš moct jít v pátek do kina“).
Neříkám, že autorův přístup nemůže fungovat. Ale z principu mi nepřijde správný a preferuji jiné přístupy k výchově.
V knize mi přišla zajímavá část o nadání dětí (a vlastně i rodičů) a občas rozumné tipy ohledně toho, jak s dětmi lépe zvládat domácí úkoly.
Kniha je z roku 2004 a není tedy zcela aktuální. Zřejmě i trendy ve výchově se mění a vyvíjejí. Třeba ve srovnání s knihou Uvolněné rodičovství (2017) byly některé rady zcela protichůdné.
Celkově knihu nedoporučuji.

 

Odvážný rodič - Buddhismem inspirovaný rádce, jak vychovat citově odolné dítě - K. Pozatek

Autorka popisuje, jak u dětí rozvíjet "vnitřní zdroje" - odkládání uspokojení, řešení problémů, adaptabilitu, ovládání emocí, vnitřní motivaci ad.
Kniha na mě působila občas rozporuplně. Jednou autorka nakročí respektujícím směrem (uznání dětských emocí, vyjádření podpory) a o pár kapitol dál propaguje autoritativní přístup včetně použití odměn a trestů (kterým říká "logické následky", např. dítěti odepřeme pozornost, jelikož se chovalo drze). Nebo říká, že máme nechávat věci na dítěti, ale později používá nátlak a vyhrožování, aby dítě danou věc ne/udělalo. Příklady dialogů rodiče a dítěte mi přišly nerealistické.
Ale ať nepíšu jen negativa. Sem tam zaznělo něco, co se mi líbilo, např. 

"Rodiče často reagují na emocionalitu svých dětí racionalitou, což s největší pravděpodobností vyústí jen v další boj o moc nebo slepou uličku."
"Děti nejvíc ze všeho touží po tom, aby je někdo vyslechl a akceptoval, ne aby bylo za všech okolností po jejich." 

A také poslední část knihy byla zajímavější - o emocích a o tom, jak plynou, o prázdnotě, buddhistickém přístupu, o tom, že by rodič měl být průvodcem, o důležitosti a vlivu přírody.
Jde o americkou knihu, autorka pracuje ve své praxi především s teenagery a pořádá pro ně pobyty v divoké přírodě. Většinou se setkává s tím, že rodiče děti přehnaně kontrolují (telefonáty, sledování přes GPS), nevytyčují jim hranice a neustále jim umetají cestičku (hlavně, aby dítě uspělo, aby nebylo třeba smutné nebo rozrušené). Pokud se někdo poznává v tomto popisu, tak by pro něj kniha snad mohla být víc přínosná.
Knihu jsem přečetla na doporučení. Nesedla mi.  

 

Kéž by to naši četli - P. Perry 

Autorka doporučuje zamýšlet se nad tím, jak nás vychovávali naši rodiče a co v nás spouští záchvaty emocí našich dětí. Neobviňovat se, že jsme něco dělali špatně, ale zlepšit přístup a vztah tak napravit. Doporučuje dětem naslouchat, neodmítat jejich pocity, pomáhat jim, ale přitom neřešit věci za ně. A mnoho dalšího.
Kniha mi nic až tak převratného nepřinesla. Navíc překlad to podle mě dost zkazil. Některé věty byly kostrbaté nebo - a to je samozřejmě mnohem horší - nedávaly smysl. Celkový dojem je tak průměr, o výchově jsem četla výrazně lepší knihy. Možná kdybych ji četla jako jednu z prvních na toto téma, hodnotila bych ji líp.

 

Jsi tam, brácho? - M. Herman 

Nestrukturované neformální úvahy o dětech, dětství, výchově, rodině, partnerství, životě. Četlo se to sice dobře, ale ten styl mi až tak nesedl. Víckrát v průběhu čtení mi přišlo na mysl, že názory jsou různé a že si každý nakonec musí vybrat, kterou cestou se vydá. Otázka ale je, jak svobodně si to vlastně vybíráme.

 

Pohodové rodičovství - M. Studnička

Četlo se to dobře. Autor je nadšený otec, rodičovství ho baví, našel se v tom. "Bavím se se svým synem odmalička úplně o všem, co jej zajímá. ... Často jsem po nocích studoval podklady k našim tématům, abych mu mohl co nejjednodušším způsobem co nejpřesněji popsat to, co se dělo nebo děje." (z kapitoly Zkuste pátrat po příběhu).
Přišlo mi, že je autor někdy až příliš přesvědčený o své pravdě (počet a odstup sourozenců a jejich soužití, striktně vymezené role ženy a muže, negativní aspekty častého pobytu dítěte mezi vrstevníky ve školce ad.).
Také mi jeho doporučení a představy občas přišly jako sci-fi. Ale to si nejspíš sám uvědomuje: "Samozřejmě jsem zde popsal ideální stav, který je bohužel v dnešní bláznivé době téměř nedosažitelný." (z kapitoly Proč si dítě nevěří).
Autor často opakuje, jak je jeho syn skvělý a jak si spolu rozumí. To je samozřejmě bezva a od autora knížky o výchově bych ani nečekala, že by neměl s dítětem pěkný vztah, akorát v knize to už tou četností na mě působilo trochu divně.
Kdybych to měla celé shrnout: dávejte dítěti především svůj čas a zájem a buďte naprostou většinu času radostní a pozitivně naladění. Nedávejte příkazy, zákazy, netrestejte, nevyhrožujte, nekřičte, nemoralizujte, nenálepkujte, ale naučte se s dětmi uzavírat dohody, využívat v komunikaci hlavně zpětnou vazbu a berte ohled na to, zda vychováváte kluka nebo holku. Abyste dokázali být radostní a energičtí, vychovávejte v poměru tři dospělí na jedno dítě (zapojte střídavě např. prarodiče, příbuzné, přátele) a/nebo mějte další dítě až s velkým časovým odstupem (aspoň 6 let, lépe 8). Takto budete mít pohodové rodičovství.
V knize nejvíc oceňuji závěrečnou kapitolu o komunikaci a nemainstreamové názory ohledně dárků, lhaní dětem a jiných témat. Celkově ji moc vysoko nehodnotím, o výchově i komunikaci s dětmi se dají najít mnohem lepší knihy. 

 

Maminko, nekřič! - J. Mik

Z knihy mám trochu rozporuplné pocity. Na jedné straně se snaží být velmi praktická a nabízí řadu cvičení (jejich efektivitu ale nemůžu posoudit) a na druhé straně občas zabředává dost do názvosloví a teorie s odkazem na nejrůznější psychology a studie. To by samo o sobě nevadilo, ale v té knize to na mě působilo jaksi zmateně.
Autorky upozorňují na negativní důsledky tradiční mocenské výchovy, vybízejí k zamyšlení nad vlastním dětstvím, nad dřívějšími i nynějšími vztahy, nad zajetými vzorci chování (a řeší, kde se vzaly a proč je používáme), popisují stručně funkci a vývoj určitých částí mozku, popisují znaky zralého a nezralého chování, při záchvatu vzteku radí např. uvědomovat si sám sebe, tj. zůstat v kontaktu sám se sebou (toto téma se pak v různých variacích v knize opakuje, např. v tématu vlastních hranic), v závěru je kapitola o odpoutání se od vlastních rodičů.
Kdybych to měla shrnout: za svoje reakce zodpovídáte vy sami, tak se chovejte konečně dospěle a převezměte za své chování zodpovědnost. A celá kniha se k tomu snaží vést a pomáhat.

"Když se staneme rodiči, je na čase, abychom se naučili (možná poprvé v životě) zacházet se svými emocemi, abychom je přestali potlačovat, nebo je naopak neřízeně nehrnuli na ostatní."

"Převažující výchovné metody uplynulých desetiletí už samy o sobě stačily k tomu, aby vybudovaly nervový systém, v němž pro klid a uvolnění nezbývá téměř žádné místo." 

 

Maličkosti, na které byste při výchově dětí neměli zapomínat - J. Halda

V knize je spousta zajímavých poznatků, které má autor podložené dlouhou praxí. Je napsaná poněkud těžkopádně a není moc čtivá, což je škoda (autor sám v úvodu přiznává, že neumí moc čtivě psát). Občas mi unikalo, jak autor něco z něčeho vydedukoval. A občas mi přišly některé příčiny-důsledky dost zjednodušené. 
V první části knihy najdeme poznatky od těhotenství až po dospělost. Autor zmiňuje důležitost rituálních procesů (období vzdoru, začátek dospívání a po dokončení střední školy uvítání "dospělého dítěte"). Dál rozebírá role v rodině, vazby dítěte k mámě, tátovi, sourozencům, vazbu máma a táta, máma a sourozenci atd. Upozorňuje na rizika střídavé péče a dává pro ni určitá doporučení. Kritizuje situaci, kdy starší dítě chodí do školky, když je máma doma s mladším. A také kdy dítě musí chodit do školky a není na to ještě niterně připravené. 
Dál se autor věnuje konkrétním 16 "maličkostem". Mezi tyto "maličkosti" patří např. naučit děti rozlišovat hlad a chuť a neplýtvat jídlem, dostatečně děti mazlit (protože něhou nelze rozmazlit), dávat dětem dostatek a ne nedostatek ani přehršel podnětů (přičemž nuda není špatně), pořídit dětem sourozence nebo aspoň parťáka v rodině přátel či příbuzných, dbát na pravidelný spánek, dostatek pohybu (běhání venku místo sezení u tabletu), osamostatňovat děti (v pravý čas a vhodným způsobem), naučit děti být užitečný (děti mají mít povinnosti - činnosti užitečné pro ostatní. Uklízet hračky není povinnost, ale samozřejmost), vytvářet pohodovou rodinnou atmosféru, zajímat se, povídat si atd. Opakovaně je v knize zmiňovaný obrovský význam vazby s mámou a důležitost něhy a doteků (dítě si tuto potřebu nemá sytit s paní učitelkou v mateřské školce, ale s rodiči, hlavně s mámou), kopírování vzoru, sexuální identita, role tatínků, jejich chování k mámám/ženám (v žádné knížce o výchově jsem se ještě nesetkala s tak "proženskými" radami mužům, např. že muž má ženu respektovat/ctít jako první a ona má vlastně "za to" respektovat/ctít jeho). Autor zmiňuje důležitost chválení resp. důležitost konstatování reálných dovedností (místo "ty jsi šikulka"). Za klíčovou rodičovskou výchovnou kompetenci považuje emoční neutralitu (uvědomovaným způsobem kontrolujeme svoje emoce, abychom nereagovali způsobem, který by dítě poškodil). K tomu je podle něj potřeba ještě schopnost většího nadhledu a vlídná trpělivost. Každé dítě je jiné a má jiné potřeby a na rodičích je, aby každému dítěti dávali to, co je optimální zrovna pro něj (a ne pro sourozence nebo co si myslí, že by potřebovat mělo). 
V závěru knihy se autor krátce věnuje tématu školy a učitelů. Nemáme přenášet svou odpovědnost za děti (výchovu) na instituce. Líbila se mi závěrečná kapitola Užitečné tipy, kde autor částečně shrnoval již řečené a také útržkovitě zmiňoval svoje různé další postřehy. Jméno růže v doporučené literatuře docela překvapilo. Knížka je hutná a stojí za přečtení. Věřím, že si tam každý najde to svoje. 

"Děti vám vždy "odpustí", že neměly nejmodernější věci, ale neodpustí vám, že jste nebyli doma a nebyli spolu."

  

Dokonalý rodič neexistuje - I. Filliozat 
 
Celá knížka se zabývá tím, jaký má minulost a výchova rodičů vliv (často nevědomý) na to, jak se pak chovají ke svým dětem a jak je vychovávají. 
Autorka se v první části věnuje tématům jako např. boj o moc s dítětem, urážky a ponižování dítěte, nálepkování (lenoch, stydlivka, nešika apod.), narušování soukromí, trestům, fyzickým trestům, když rodiče dítě rozčiluje svou povahou, když rodič dítě nedokáže mít rád nebo jedno z dětí má raději atd. atd. 
Ve druhé části rozebírá příčiny, např. vyčerpanost, hormony, opakující se minulost, soupeření, vyhýbání se emocionální bolesti, věrnost zvykům rodiny rodičů ad. 
Třetí část se zaměřuje na jednotlivá období vývoje dítěte od těhotenství až po dospělost a v čem to které období bývá pro rodiče náročné a proč. 
Poslední část jsou praktická cvičení. Autorka v ní postupně prochází typy problémů z první části a dává k nim otázky a náměty k přemýšlení. V knize by mohlo být více odkazů na zdroje. Stojí za přečtení, pokud je čtenář ochoten přemýšlet o sobě, své minulosti a zpracovávat svoje pocity. Věřím tomu, že v ní určitě něco každému brnkne na jeho strunu. 
 
"Čím víc rodič uplatňuje svou moc nad dítětem a chová se autoritářsky, tím víc se dítě musí bránit, aby si udrželo pocit své identity. Dítě, zapletené do hry o moc, nemá jinou volbu než vzdorovat, aby nemuselo popřít sebe sama." 
 
 "Trestat děti je boj proti pocitu bezmoci. Když trestáme, máme iluzi, že jednáme, že "něco děláme", aby věci fungovaly lépe." 
 
 
Svoboda a hranice, láska a respekt - R. Wild
 
Autorka se v knize věnuje velice zevrubně tématu hranic z různých pohledů (hranice a hra, pravidla, respekt, svoboda, láska ad.). Zvláštní důraz klade na nutnost připraveného prostředí, tj. prostředí vhodného pro danou vývojovou fázi dítěte, a dále na vědomé bytí v přítomnosti. Zabíhá do biologie a trochu do systémové analýzy. 
Čtení nebylo nijak zvlášť záživné, částečně je to překladem (občas poněkud zvláštní konstrukce vět). Nicméně za přečtení a popřemýšlení to stálo. Pokud si je někdo v tématu hranic nejistý a je mu blízké respektující rodičovství (a také třeba alternativní vzdělávání), může to být celkem inspirativní knížka. Ale nečekejte konkrétní rady. 
 
"Dospělí, kteří mají mnoho práce a mají sklony k tomu, řešit problémy spíše hlavou než na základě vnímání celého těla a pocitů, často podlehnou pokušení projevovat dětem náklonnost pro ně nejpohodlnějším způsobem. Oslovují děti z veliké vzdálenosti, ze shora, nebo s nimi mluví naléhavě a s opravdovým zájmem, ovšem vlastním logickým a kauzálním způsobem. Když si pak všimnou, že něco není v pořádku, jejich tón bude ještě naléhavější a slova budou ještě více poučovat."
 
"Mnoho rodičů si stěžuje, že jejich dítě vyžaduje pozornost právě ve chvílích, kdy se jim to vůbec nehodí, když se vaří jídlo na plotně, zvoní telefon, přijde návštěva nebo jsou na toaletě. Takový typ chování je na pováženou: má dítě zkušenost, že mu dospělí pravidelně věnují pozornost, aniž by o ni muselo žebrat? Jsou rodiče při péči o dítě vždy přítomní, ne je napůl, s odvráceným obličejem, slovy a myšlenkami úplně jinde?" 
 
"Když se usoužení rodiče ptají na "správné hranice", často prosí o všeobecně platné recepty. Ale umění být přítomní, vnitřně aktivní, i když navenek neděláme nic zvláštního, a nacházet přitom spojení mezi vnějšími příznaky a vnitřními souvislostmi nelze předat ani sdělit. K tomu musíme učinit osobní rozhodnutí znovu a znovu stanovovat hranice vlastním starým zvyklostem, setrvačnosti a lenosti." 
 
 
Sebeúcta u dětí - H.P. Röhr
 
Kniha byla z velké části opakováním toho, co už zaznělo v knize Podminované dětství. Za základní pilíře sebeúcty autor považuje kladné odpovědi na otázky: Jsem vítaný? Jsem dostatečný? Získávám dostatek lásky a pozornosti?
Pokud některá z těchto podmínek není splněna, používají lidé tzv. antiprogramy jako např. perfekcionismus, přizpůsobivost, necitelnost, šikanování, touhu po moci, penězích, úspěchu, závislost na jídle, počítačových hrách apod. Tyto antiprogramy ale ke zvýšení sebeúcty nikdy nevedou. Je potřeba si vybudovat nové programy jako např. Jsem vždy dostatečný. Všechno, co potřebuji, mám v sobě. Jsem v pořádku. apod.
K tomu mohou dětem dopomoci rodiče, a to svým přístupem a především tím, že sami mají sebeúctu - tj. mají vyřešeny výše zmíněné podmínky (otázky) a mají v sobě správné programy, nikoli antiprogramy. Celá kniha by se dala shrnout jako jdete dětem příkladem, jste vzorem.
Několik pasáží pro mě v knize bylo zajímavých a otevřelo mi nový pohled. I když to bylo jen pár věcí, za přečtení celé knihy mi to stálo. Celkově ji ale až tak vysoko nehodnotím.

"Spokojenost může přijít jedině zevnitř, natrvalo k ní nikdy nedospějeme prostřednictvím vnějších věcí."

"Mnoho dětí musí prožívat, že je takřka bez ustání někdo kritizuje, opravuje a napravuje. Neustále se dozvídají, že něco není dobře. Mnohé se proto naučí obrnit se krunýřem, takže se zdá, jako by se od nich všechny útoky odrážely. Krunýř má chránit jejich zranitelné nitro."

"Aby se děti mohly naučit umění sebeúcty, potřebují někoho, kdo se sebeúctou sám žije." 
 
Po dobrém, nebo po zlém - Z. Matějček
 
V dnešní době je to už poněkud zastaralá kniha (1. vydání 1968), ale ve své době to podle mě muselo být odvážné a pokrokové dílo.
Autor říká, že výchova je vysoce individuální, závislá mj. na osobnosti jak dítěte, tak rodiče. Že se vychováváme navzájem, nejen rodiče děti, ale také děti rodiče. Že pozitivní výchovné vlivy přináší výrazně lepší výsledky než negativní. Nebo že je potřeba vytvořit pro dítě vhodné prostředí a mít přiměřené nároky.
Rozebírá různé typy odměn a trestů (např. sliby, hrozby, odepření nebo poskytnutí něčeho oblíbeného, práce za trest, ocenění, výtky, posměšky a nakonec také fyzické tresty) a u každého upozorňuje na rizika a nebezpečí. Konkrétní rady nedává (což je myslím si správně). Občas si odporuje. Některé pojmy vysvětluje příliš zúženě (ale kniha má cca 100 stran, takže není ani moc prostor).
Dnešní poznatky jsou zas o kousek dál, takže na téma výchova bych více doporučila novější tituly. Každopádně zásadní sdělení knihy, že lepší je to "po dobrém", platí stále.
Knihu hodnotím z dnešního pohledu. Ve své době by si jistě zasloužila nejvyšší hodnocení.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Oblíbené články