neděle 9. srpna 2020

Jak reagovat na dětské záchvaty vzteku?

To je velmi častá otázka. Sepíšu tady, co jsem vyčetla, zkusila a funguje.

Ohledně záchvatů vzteku mi nejvíc pomohla informace z jedné knížky, kde autorka podrobně popisovala, jak a v čem je dětský mozek ještě nevyzrálý a jak se to projevuje (konkrétně jde o knihu AHA rodičovství). Ono to nedělá schválně, ono prostě jen neví, co se děje a reaguje tak, jak reaguje. To mi pomohlo dívat se na ty vzteklé výlevy daleko víc v klidu a shovívavěji. 

Představte si u sebe, když vás něco totálně vytočí, jak je těžké se ovládnout. A to jste dospělí (více o rodičovském vzteku najdete v tomto článku). Dítě je malé a fakt netuší, co se děje a co s tím. Je dobré děti nechat těmi emocemi projít, jejich emoce nepopírat, slovně je popsat, dát najevo, že jejich emoce jsou naprosto normální a v pořádku a až vztek odezní, tak nabídnout třeba pomazlení. Ještě to níže sepíšu trochu podrobněji v bodech.

Někdy je to fakt těžké, když se dítě vzteká a kope kolem sebe, člověk má chuť zakročit spíš jinak - ale když jsem to v sobě přemohla a byla trpělivá, tak už po pár dalších záchvatech vzteku bylo vidět, že se dítě uklidní daleko rychleji. A později si třeba i samo řeklo, že se chce vyplakat u maminky nebo že se chce pomazlit a k pořádnému vzteku vlastně ani nedošlo. 

Často jsem bojovala se svým egem (které říkalo "Cože, jak si tohle ke mně může vůbec dovolit? Tak takhle se ke mně teda chovat nebude!") a zjistila jsem, že když se toho svého "egoistického" přístupu vzdám (tj. přestanu se na tu situaci dívat jenom ze svého pohledu), tak že mnoho náročných situací s dítětem se najednou vyřeší snáz, rychleji, bez breku. 

Občas si rodiče chválí, že dobře funguje pár na zadek nebo poslání do pokoje. Tenhle přístup ale děti akorát utvrzuje v tom, že jejich negativní emoce nejsou v pořádku, že ony nejsou v pořádku, že jsou odmítané a v něčem špatné - přitom negativní emoce je prostě emoce, je to normální, přirozené a děti se s tím musí naučit postupně pracovat, pochopitelně rodič je jim při tom průvodcem a vzorem. A když jsou děti se svými emocemi takto odmítány, tak potom o to víc volají po pozornosti (nejspíš tím chtějí dosáhnout toho, aby cítily máma mě má ráda, máma mě chápe atd.).

Ze začátku mi při zvládání dětského vzteku nejvíc pomáhalo 

  • dívat se na situaci očima dítěte (ostatně to radí i Nevýchova). Takže empaticky. Snažit se pochopit, co se to vlastně podle dítěte aktuálně děje. Už jen to, že se ho snažím pochopit a ono vidí, že se o to snažím, dělá zázraky. Máma mě chápe! Máma mi rozumí! Mámě na mně záleží! Máma mě má ráda!
  • uvědomit si, že mu chci jít příkladem. Nebudu na něj křičet a budu se ho snažit pochopit - to bych přece chtěla i od něj, aby na nás nekřičelo a snažilo se nás chápat.

A co tedy dělat konkrétně?

  • jsem s dítětem, neodcházím pryč, neposílám ho pryč, projdu tím s ním, neignoruji, co se děje
  • zachovám co nejvíc klid, snažím se být trpělivá, nenechám se strhnout jeho vztekem
  • případně okomentuju nahlas jeho emoce*, pokud mě vnímá (ty máš vztek, že...)
  • vyjádřím pochopení a podporu (já to chápu, že máš vztek... mě by to taky naštvalo...)
  • nepřesvědčuju dítě o tom, co má nebo nemá cítit (přece se nebudeš tak vztekat kvůli...)
  • netrestám dítě za to, co cítí, neodsuzuju, nenadávám, nezlehčuju
  • nenechám ho sobě ani nikomu jinému ubližovat (pokud ubližuje sobě, mně nebo někomu jinému, zabráním tomu, někdy ho přitom i pevně obejmu)
  • až se trochu zklidní, nabídnu náruč**, pokud o to stojí (obejmutí nevnucuji)

*) Proč slovně popisovat emoce dítěte? Pomůže mu to zorientovat se v emocích a třeba se mu někdy příště hodně uleví už jen tím, že řekne "teď jsem naštvaný!".

**) Proč nabízet po záchvatu vzteku obejmutí? Ne, opravdu se nemusíte bát, že by to vnímalo jako pochvalu a podporu ve svém předchozím vzteklém chování. Je to pro něj ujištění, že je normální, v pořádku a že ho má máma ráda (a to i s těmi jeho negativními emocemi).
 

Vůbec netvrdím, že je to snadné. Ale tím, že se podobné situace opakují, se jde svou reakci postupně naučit.

A nakonec je taky dobré vědět, že záchvatům vzteku jde předcházet - třeba tím, že je dítě dostatečně vyspané, není hladové či unavené (přetažené, rozdrážděné mnoha podněty).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Oblíbené články